7 & 14 april 2024
Sur la terre… comme au ciel

Sur la terre … comme au ciel. Ontwerp: Lisette Schenkels

Hier vindt u ook de flyer.

‘There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy’ (Hamlet)

Hoeveel is er mogelijk tussen hemel en aarde?

Photonen brengt u dit voorjaar onder leiding van dirigent Jeroen Spitteler een nieuw, fris, spannend a capella-programma. Visioenen, verlangens, ambitie en het streven naar vervoering en vervulling verruimen in Sur la terre… comme au ciel de horizon. In intrigerende koormuziek van eind 20ste – begin 21ste eeuw gaat de klassieke traditie een inspirerende symbiose aan met grensverleggende, soms transcendente ideeën.

In À cette heure du jour (1992) van Ton de Leeuw wil een Soemerische koninklijk schrijver zijn liefde voor een priesteres met een offer aan de goden bezegelen. Ton de Leeuw streefde in dit werk naar een evenwicht tussen westerse compositietechiek en oosterse filosofie.

Een ander geestverruimend stuk is het gelaagde Leonardo Dreams of His Flying Machine (2001) van Eric Whitacre. Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe het zou klinken als het genie Leonardo da Vinci in zijn droom door sirenen en de wind wordt uitgedaagd los te komen van de aarde?

Een heerlijk zoemende lofzang is Deo Gratias (1988) van de Est Urmas Sisask: hij werd gefascineerd door astronomie, en creëerde op basis van de banen van de planeten in het zonnestelsel een ‘planetaire schaal’ van vijf noten: C#, D, F#, G# en A.

Verder zingt Photonen Horizons (1995) van Peter Louis van Dijk. In dit onbevangen, ritmische epos heeft een inheems Zuid-Afrikaans volk een profetie over een godenvolk dat hen zal redden. De jonge Utrechtse componist Diederik van der Laag koestert in Ils dorment de doden met serene akkoorden op een tekst van een Franse ‘war poet’ uit 1917.

Daarnaast hoort u geliefde laatromantische koorwerken van de Franse componisten Poulenc en Saint-Säens, waaronder Bonjour tristesse, Calme des nuits, Les fleurs et les arbres, en prachtige muziek van Maurice Duruflé.

Speelsheid, pure schoonheid, natuur, gebed, dans en poëzie tillen ons op, troosten, en geven het leven kleur.

Hier vindt u het volledige programma.

Zondag 7 april 2024 – 15.15 – HAARLEM
Waalse Kerk, Begijnhof 28, 2011 HE Haarlem

Zondag 14 april 2024 – 15.15 uur – AMSTERDAM
Oranjekerk, Tweede van der Helststraat 1-3, 1073 AE Amsterdam

Toegang: nb we rekenen geen administratiekosten
Voorverkoop € 18 / € 15,50
Aan de zaal € 19,50 / € 17
Kind t/m 12 jaar € 10 (zowel online als aan de zaal)

Het kortingstarief geldt voor student/CJP/Haarlempas/Amsterdamse Stadspas groene stip. Beide stadspassen zijn voor beide concerten geldig.
Het voorverkooptarief geldt tot 23.59 uur de dag voorafgaand aan het concert.
U kunt online tickets aanschaffen tot 15 uur op de dag van het concert.
Daarna alleen aan de kassa, met pin, contant of met uw telefoon.


5 & 19 november 2023
Denn das Schöne…

Denn das Schöne… – Ontwerp: Lisette Schenkels

Najaar 2023 zingt Photonen heerlijke a capella-muziek uit de Duitse romantiek. Weemoed, Weltschmerz en lyriek, duister verdriet, dood en troost en lichtere gevoelens vullen elkaar in adembenemende harmonieën aan. Denn das Schöne… is een Duitstalig programma met koormuziek uit de 19de en 20ste eeuw. Te beluisteren zijn onder andere de prachtige Fünf Gesänge van Brahms, Wandrers Nachtlied van Diepenbrock, en Nachtlied van Max Reger, wiens 150ste geboortejaar dit jaar wordt gevierd.

Ook kunt u genieten van het specifieke geluid van de mannen en vrouwen apart, met respectievelijk Grab und Mond van Schubert en Die Kapelle van Schumann. Van Mendelssohn zingen de vrouwen ook het terzet Hebe deine Augen auf zu den Bergen uit de Elias (gebaseerd op Psalm 121).

De tijd van de romantiek was er ook een waarin amateurkoren als krokussen uit de grond opkwamen en in de buitenlucht zingen populair was: Photonen brengt vier van Mendelssohns liederen over de natuur, ‘im freien zu singen’. Goed voor subtiele harmonie en verfijndheid. Schwung. En een knipoog. Een lichte toets is er ook met 20ste eeuwse Estse wiege- en werkliedjes van Veljo Tormis. De componist baseerde deze op volksmuziek, iets dat ook ten tijde van de romantiek bij uitstek in de belangstelling stond. Het resulteerde in prettige koorzettingen, en een iets minder gepolijst geluid.

Ontregelende schoonheid
Het ‘pièce de résistance’ van het programma is Die erste Elegie van Einojuhani Rautavaara. Op een tekst uit de Duineser Elegieën, die de Duitse dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) grotendeels in Italië schreef, componeerde de beroemde Finse componist een imposant en tegelijkertijd introvert-expressief epos. Het in 1993 geschreven sonore werk van negen minuten is een regelrechte belevenis. Een koorlid omschreef het als ‘intergalactisch’. De stijl is gelaagd en poëtisch; romantisch, met echo’s uit het twaalftoonsavontuur uit zijn jongere jaren. De tekst gaat over de aard en het wezen van de engel. En daarmee ook van de mens. En over verlies en het ontstaan van muziek. ‘Denn das Schöne ist nichts als des Schrecklichen Anfang, den wir noch grade ertragen, und wir bewundern es so, weil es gelassen verschmäht, uns zu zerstören. Ein jeder Engel ist schrecklich.’ Het ware en schone van de engel, die geen onderscheid maakt tussen levenden en doden, overrompelt en ontregelt de mens. Overigens verwijst Rilke hierbij naar de Griekse mythologie.

Première
Verder brengt Photonen twee werken van Jeroen Spitteler in reprise: Kennst Du das Land wo die Zitronen blühn? op een tekst van Goethe, en Wenn es nur einmal so ganz stille wäre, een intiem liefdesgedicht van Rilke. Daarnaast gaat Verborgenheit, een nieuw werk van Spitteler op een tekst van Mörike, in première, waarmee hij zijn cyclus van Drei Gesänge afrondt.

Zondag 5 november 2023 – 15.15 – HAARLEM – Waalse Kerk
Begijnhof 28, 2011 HE Haarlem
Zondag 19 november 2023 – 15.15 – AMSTERDAM – Oranjekerk
Tweede van der Helststraat 1-3 (hoek Van der Helststraat/Van Ostadestraat), 1073 AE Amsterdam

Zaterdag 22 april 2023
From the Heart of Joy

From the Heart of Joy. Ontwerp: Lisette Schenkels

Bekijk en download hier de flyer.

Photonen kiest dit voorjaar volop voor poëzie. In From the Heart of Joy zingen we een uitgebalanceerd en heerlijk a capella-programma met Engelstalige poëzie, in variërende muzikale stijlen, van renaissance, tot (laat-)romantisch en hedendaags. Uit het Engeland van de renaissance klinken The Silver Swan van Orlando Gibbons en Weep, O mine eyes van John Bennet, twee prachtig melancholische madrigaaltjes.

Centraal staan de sprankelende Five Flower Songs van Benjamin Britten, die een breed scala aan stijlen, emoties, en ritmes brengen. Britten schreef de liederen voor het 25-jarig huwelijk van vrienden van hem, een botanistenechtpaar. De veelal eeuwenoude poëzie in deze gevarieerde bloemenliederen gaat over de natuur, maar een diepere laag becommentarieert het leven en diverse aspecten van het huwelijk, soms met humor.

Photonen zingt verschillende toonzettingen van Shakespeare, door de hedendaagse Finse componist Jaakko Mäntyjärvi, met Come Away Death (Twelfth Night) en het spannend kolkende Double, Double Toil and Trouble (Macbeth), maar ook door de beroemde Engelse componist Ralph Vaughan Williams. Van hem ook een versie van Come Away Death, in laat-romantische stijl, en van meer teksten van Shakespeare (The Tempest, Midsummer Night’s Dream). Van Vaughan Williams klinkt ook het verstilde Silence and Music, waarin de zinsnede ‘… voices of grief and from the heart of joy’ inspireerde tot de programmatitel van dit concert.

Verder pure schoonheid in The Bluebird van Charles Villiers Stanford, een leraar van Vaughan Williams, laat-romantische part songs They are at rest van Edward Elgar en I sat down under his shadow van E.C. Bairstow, Rosa Mystica van Benjamin Britten en welluidende hedendaagse koormuziek uit Amerika met Good Night, Dear Heart van Dan Forrest en Heart, not so heavy as Mine van Elliott Carter op een tekst van Emily Dickinson.

Zaterdag 22 april 2023 – Aanvang 20.15 uur
De Waalse Kerk, Walenpleintje 159, 1012 JZ – Amsterdam

De kaartverkoop loopt via de Waalse Kerk naar klassiekemuziek.nl, maar je geraakt daar rechtstreeks via onderstaande knop.


26 & 27 NOVEMBER 2022
Photonen 25 jaar! – DA PACEM

Flyer Photonen Da Pacem
Photonen november 2022 – Da Pacem – Ontwerp: Lisette Schenkels

De dubbelzijdige flyer kunt u hier bekijken of downloaden.

Zaterdag 26 en zondag 27 november klinkt in het laatste onderdeel van ons 25-jarig jubileumprogramma koormuziek in het teken van vrede. Met Da Pacem brengen we oude en hedendaagse muziek in reprise met werken die ons, en hopelijk u, de afgelopen decennia bijzonder zijn bijgebleven, en een compositie die we nog niet eerder zongen: het indringend contemplatieve Da Pacem Domine van Arvo Pärt.

Van de Engelse Renaissance-componist William Byrd zingen we het Kyrie en het Agnus Dei uit zijn heerlijk polyfone Mis voor vier stemmen, en dezelfde misdelen in de toonzetting van de Nederlander Ton de Leeuw in zijn Missa Brevis, die modern maar soms ook bijna middeleeuws aandoet.

Twee langere stukken waar Photonen een speciale band mee heeft, vormen de kern van het programma: Veljo Tormis Curse upon Iron, een spannend werk waarin intense koor- en sjamanistische trommelklanken het kwaad van het ijzer moeten bezweren, en als tegenhanger David Lang’s For love is Strong, waarvan Photonen in 2016 de Nederlandse première bracht. In dit werk klinkt een bijkans hypnotiserende reeks metaforen uit het Hooglied. David Langs muziek is bijzonder voor Photonen, we zongen meerdere werken van hem. Zijn stijl is bij het grotere publiek onder meer bekend vanwege de film La grande bellezza.

Verder zingt Photonen het beeldschone, tragische motet Wie liegt die Stadt so wüst van Rudolf Mauersberger en van Arvo Pärt een selectie uit de Magnificat-Antiphonen.

Ronduit vrolijk zijn het ritmisch-syncopische Benedictio van Urmas Sisask en de uitbundige Psalm 33 Resveillez vous chacun fidele voor acht stemmen, uit 1613, van Jan Pzn Sweelinck, een van onze favoriete Amsterdamse componisten.

Verder een fijnzinnig arrangement van het Zweedse volksliedje Trilo, door Bengt Ollén: vissersvrouwen kijken vanaf de kust vol verlangen uit naar hun geliefden op zee.

Solisten in Curse upon Iron: Gerard van Vuuren, tenor en Miles Yucht, bas.

– Arvo Pärt – 7 Magnificat-Antiphonen (selectie)
– Arvo Pärt – Da Pacem Domine
– William Byrd – Mass for Four Voices (Kyrie en Agnus Dei)
– Ton de Leeuw – Missa Brevis (Kyrie en Agnus Dei)
– Jan Pzn Sweelinck – Psalm 33 Resveillez vous chacun fidele
– Rudolf Mauersberger – Wie liegt die Stadt so wüst
– Urmas Sisask – Benedictio
– Veljo Tormis – Raua needmine (Curse upon Iron)
– David Lang – For Love is Strong (naar het Hooglied)
– Bengt Ollén – Trilo

Zaterdagavond 26 november 2022 – 20.15
Buiksloterkerk, Buiksloterkerkpad 10, 1034 VZ Amsterdam
(prachtige monumentale kerk in Amsterdam-Noord)

Zondagmiddag 27 november 2022 – 15.15 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
(op loopafstand van Amsterdam CS)


ZONDAG 3 JULI 2022 –
Photonen 25 jaar! Rossini & Fauré

Une (plus) Petite Messe Solennelle van Rossini en koormuziek van Fauré

Photonen juli 2022 – Une (plus) Petite Messe Solennelle – Ontwerp: Lisette Schenkels

Meer weten over het programma? Beluister dan de podcast deel 1 en deel 2.

Zondag 3 juli 2022 zingt Photonen de Petite Messe Solennelle van Gioachino Rossini (1792-1868) in een bewerking door Jeroen Spitteler, voor piano, kamerorkest, kamerkoor en twee vocale solisten. In deze – iets ingekorte, ‘plus’ petite – versie is de harmoniumpartij verwerkt in de instrumentale stemmen, waarbij subtiele details van deze partij beter tot hun recht komen. Ook is een wat grotere rol weggelegd voor het koor, met name in het Credo. Rossini, die vooral beroemd werd door zijn virtuoze, komische belcanto-opera’s, omschreef dit werk als zijn ‘laatste oudedagszonde‘. Hoewel hij de partituur voorzag van geestige opmerkingen was het een welgemeend devoot werk. Een formidabele, feestelijke ‘kleine’ plechtige mis, die soms doet denken aan Bach, maar onmiskenbaar ook aan opera.

Verder een kort voorprogramma met drie werken van Gabriel Fauré (1845-1924) die deze componeerde voor koor en piano: zijn bekende en alom geliefde Cantique de Jean Racine (het eerste koorstuk dat hij schreef, en waarmee hij nog tijdens zijn opleiding meteen een prijs won) op een tekst van de 17de eeuwse schrijver Jean Racine, het spannende Les Djinns over plaaggeesten en demonen tijdens een storm op een tekst van Victor Hugo, en Madrigal (op. 35), een plagend maar ook lyrisch liefdesduet tussen jonge mannen en vrouwen, dat Fauré schreef voor een goede vriend en voormalig leerling, die ging trouwen.

Hoewel in Italië geboren en succesvol geworden, woonde Rossini een groot deel van zijn leven in Frankrijk, om daar op latere leeftijd definitief neer te strijken in Parijs (Passy), waar hij ook de Petite Messe Solennelle schreef. De in Zuid-Frankrijk geboren Gabriel Fauré ging in 1854 studeren aan de École Niedermeyer in Parijs, een muziekhogeschool, waar hij al op negenjarige leeftijd in opleiding kwam bij Louis Niedermeyer zelf. Deze componist en ambitieuze, vernieuwende leraar was goed bevriend met en had samengewerkt met Rossini.

M.m.v. kamerorkest en Femke de Graaf, piano.

Solisten (Rossini):
Ingrid Nugteren, sopraan
Elsbeth Gerritsen, alt

Zondag 3 juli 2022 – 15.15Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
(op loopafstand van NS station Amsterdam Centraal)


23 & 24 APRIL 2022
Photonen 25 jaar! Programma LUX

Ontwerp: Lisette Schenkels op basis van een schilderij van Sander ten Napel

Hier kunt u de gehele flyer bekijken of downloaden.

Dirigent Jeroen Spitteler werd door de Concertzender geïnterviewd over het programma en de composities van zijn hand die Photonen zingt.

Een van onze bassen maakte enkele prachtige foto’s van de maan, die een belangrijke rol speelt in ons programma. Jeroen Spitteler werd kort geïnterviewd over ons jubileumprogramma door Concertzender Actueel.

Een foton kwantum
van licht – photonen kunnen
door zingen stralen


(Haiku van Kareljan Schoutens)

Photonen viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan! Dit eerste concert dat onderdeel is van het jubileumprogramma, staat in het teken van het voor Photonen toepasselijke thema Licht. Vooral het hoopvolle licht.

In het a capella-programma LUX brengt Photonen oude maar ook (gloed-)nieuwe koormuziek. Van de jonge, veelzijdige Mathilde Wantenaar klinkt het bijzondere, sensitieve Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken, op een gedicht van Herman Gorter, dat zij schreef voor de NTR zaterdagmatinee en in première werd gebracht door het Groot Omroepkoor. Photonen gaat het in kamerkoorbezetting zingen. Ook in Alphons Diepenbrocks prachtige, laatromantische Dämmerung (Schemering) op een tekst van Goethe speelt licht een rol.

Niet per se licht-gerelateerd maar wel erg mooi is van Jan Pzn Sweelinck het monumentale Te Deum, een feestelijk werk in vijf delen en zijn achtstemmige Psalm 42 – Ainsi qu’on oit le cerf bruire, waarin dissonanten en dramatische wendingen aan een madrigaal doen denken. Sweelinck blijft een onuitputtelijke bron van fantastische polyfonie. Met diverse werken van deze, door tijdgenoten zo genoemde ‘Orpheus van Amsterdam’, wiens 400ste sterfdag vorig jaar werd herdacht, heeft Photonen zich ‘door de lockdowns’ gezongen.

Het licht straalt op bijzondere wijze in de hemel in de muziek van de Amerikaan Jake Runestad, van wie Let my Love be heard en van Pärt Uusberg uit Estland, van wie Muusika en Õhtu Ilu (De schoonheid van de avond) geprogrammeerd staan. Hier sluiten het prachtige O radiant dawn en Lux aeterna van de Schotse componist James MacMillan naadloos bij aan.

Jeroen Spitteler schreef in opdracht van Photonen ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het ensemble een nieuw werk: The Moon was but a Chin of Gold, waarin het gelijknamige gedicht van Emily Dickinson en dagboekfragmenten van Etty Hillesum samenkomen (Wereldpremière). Van hem klinken ook Oorsprong (tekst Juhan Liiv), dat werd genomineerd voor de Matthijs Vermeulenprijs, in een tweeluik met Muusika van Uusberg, en de Amsterdamse première van Kennst Du das Land wo die Zitronen blühn? Dit is een nieuwe toonzetting van de weemoedige tekst van Goethe.

PROGRAMMA (volgorde n.n.b.) :

Jan Pzn Sweelinck (1562-1621)
– Psalm 42 – Ainsi qu’on oit le cerf bruire
– Te Deum, alle 5 delen

Alphons Diepenbrock (1862-1921) – Dämmerung

Mathilde Wantenaar – Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken (2019)

Jeroen Spitteler
– The Moon was but a Chin of Gold / Onder die Maan (2022, première)
– Kennst du das Land wo die Zitronen blühn (2021)
– Oorsprong (2020)

Pärt Uusberg
– Muusika (2008)
– Õhtu ilu (2013)

James MacMillan
– Lux Aeterna (2009)
– O Radiant Dawn (2008)

Jake Runestad – Let my love be heard (2014)

Programma met pauze.

Zaterdag 23 april 2022 – 20.15 uur
Tuindorpkerk, Professor Suringarlaan 1, 3571 WH Utrecht

Zondag 24 april 2022 – 15.15 uur
Waalse Kerk, Walenpleintje 157-159, 1012 JZ Amsterdam


VRIJDAG 25 MAART 2022

VAN DOM TOT DAM – DUOCONCERT MET HET UTRECHTS KAMERKOOR

Poster Duoconcert Van Dom tot Dam
Ontwerp: Jacques Bedaux (UKK)

Samen met het Utrechts Kamerkoor (UKK) o.l.v. Bauwien van der Meer zingt Photonen o.l.v. Jeroen Spitteler in de serie Pieterskerkconcerten in Utrecht het duoconcert ‘Van Dom tot Dam’. Elk koor zingt een deel van het programma, o.l.v. de eigen dirigent. Oude en nieuwe muziek, religieus en wereldlijk. Gezongen worden vooral ook werken die een link hebben met de ‘eigen’ stad van de koren.

Photonen zingt o.l.v. Jeroen Spitteler werken van Amsterdamse componisten, zoals Psalm 42 – Ainsi qu’on oit le cerf bruire en de Cantique de Simeon van Jan Pzn Sweelinck, wiens 400ste sterfdag vorig jaar werd herdacht. Verder klinken het laatromantische Dämmerung van Alphons Diepenbrock op tekst van Goethe en Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken van de jonge componiste Mathilde Wantenaar (tekst Herman Gorter). Ook zingt Photonen het tweeluik Muusika/Oorsprong, van respectievelijk Pärt Uusberg en Jeroen Spitteler. Van de laatste gaat tevens in première Kennst Du das Land wo die Zitronen blühn? op de van weemoed doortrokken tekst van Goethe.

Het Utrechts Kamerkoor o.l.v. Bauwien van der Meer zingt een volledig hedendaags programma, met koormuziek van ‘Utrechtse’ componisten, zoals enkele canzoni van Hendrik Andriessen: Stornello en Sento nel Core, waarin de liefde een hoofdrol speelt. Verder het vrolijke Les compagnons de la Marjolaine van Herman Strategier. Met recht ‘Utrechts’ is het vijfstemmige Utrecht door van Jetse Bremer. Een sacraal element voegt Willem Wander van Nieuwkerk toe met onder meer de Hymne van Jacobus. Het UKK zingt ook van Monique Krüs Denkend aan Holland, op de beroemde tekst van Marsman, waarvan de componiste het karakter prachtig heeft weten te treffen in de muziek.

Samen brengen de koren Un beau baiser van Louis Andriessen ten gehore.

Vrijdag 25 maart 2022 – Aanvang 20.15 Pieterskerk, Utrecht

Kaartverkoop via de Pieterskerk.


18 & 19 december 2021: OORSPRONG
GEANNULEERD
2022 wordt een jubileumjaar met een nieuw programma.

Extra Poster OORSPRONG 19 dec
Ontwerp: Lisette Schenkels

Zaterdagavond 18 en Zondagmiddag 19 december 2021 zou Photonen het programma OORSPRONG zingen in de Dominicuskerk in Amsterdam. (Hier vindt u de flyer). Tijdens de generale repetitie sijpelden al geruchten door over een strengere lockdown, we zongen tegen de klippen op en hadden het bijna gered met het middagconcert, maar de nieuwe lockdownregels die precies de 19de december ingingen hebben ons ingehaald. Dus moesten we ook dit concert, het eerste in twee jaar tijd, met veel pijn in het hart annuleren. Binnenkort ontvangen alle mensen die een of meer kaarten hebben gekocht een e-mail voor de afhandeling daarvan.

Photonen wenst u fijne feestdagen en een heel voorspoedig 2022!
Als u op de hoogte wilt blijven, dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.

Concertinfo OORSPRONG: (geannuleerd)
Aan de vooravond van het jubileumjaar waarin Photonen zijn 25-jarig bestaan viert, brengen we muziek waarmee Photonen zich door de lockdown heeft gezongen: in het rijk geschakeerde a capella-programma OORSPRONG klinken werken uit de Renaissance en hedendaagse koormuziek.

Natuurlijk is er muziek van de grote meester van de Polyfonie die dit jaar wordt herdacht: Jan Pzn Sweelinck: Photonen zingt de relatief onbekende Cantique de Siméon, de prachtige 8-stemmige Psalm 42 Ainsi qu’on oit le cerf bruire, en het eerste deel uit het feestelijke Te Deum laudamus.

Photonen zingt, naast oude muziek, ook graag muziek van deze tijd. Zo brengt het een ode aan de jonge Estse componist, Pärt Uusberg, met Muusika, en volgt het muzikale antwoord dat dirigent Jeroen Spitteler daarop schreef: Oorsprong, dat vorig jaar noodgedwongen digitaal in première ging en Photonen nu voor het eerst live zingt. Beide composities zijn gebaseerd op het gedicht Muusika van Juhan Liiv, waarin de dichter zoekt naar de oorsprong van muziek. Van Uusberg klinkt ook Õhtu ilu (De schoonheid van de avond).

Verder harmonieuze klanken van de jonge Amerikaan Jake Runestad, Let my love be heard en van de Noor Lasse Thoresen. Na zo’n lange concertpauze mag een première ook niet ontbreken: de gelaagde, van weemoed en verlangen doortrokken tekst van Goethe inspireerde Jeroen Spitteler tot een nieuwe toonzetting van Kennst du das Land wo die Zitronen blühn?

Hieromheen meandert de vierstemmige mis van William Byrd. Een mis geschreven voor de afzondering van de schuilkapellen van het Engeland van koningin Elizabeth, nu een parel van de Engelse koormuziek.

PROGRAMMA

  • Pärt Uusberg (1986)
    Muusika
    – Õhtu ilu
  • Jeroen Spitteler
    – Oorsprong
    – Kennst du das Land wo die Zitronen blühn?
    (Première)
  • Jake Runestad (1986) – Let my love be heard
  • Lasse Thoresen (1949) – Einige die Herzen
  • William Byrd (1543-1623) – Mass for 4 voices (Kyrie, Gloria, Sanctus, Agnus Dei)
  • Jan Pzn Sweelinck (1562-1621)
    – Cantique de Siméon
    – Te Deum laudamus
    (deel 1)
    Psalm 42 – Ainsi qu’on oit le cerf bruire

Zaterdag 18 december 2021 – 20.15 uurDominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam


Zondag 19 december 2021 – 15.15 uurDominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam

De van overheidswege geldende corona-toegangseisen (QR-code & ID-check) worden toegepast.

Het concert duurt ongeveer een uur, er is geen pauze.
I.v.m. de 1,5 m afstand in het publiek is het aantal zitplaatsen beperkt.
Bij aankomst en bij verplaatsing binnen het gebouw wordt u gevraagd een mondkapje te dragen.

Ontwerp: Lisette Schenkels

Juni 2021:
Muzikaal Mozaïek – Picking up the Pieces

Geannuleerd

Photonen vult dit vocale ‘mozaïek’ aan met hedendaagse muziek, zoals Oorsprong, een fijnzinnige compositie van Jeroen Spitteler, die op 1 mei 2020 online in première ging. Dit werk is onderdeel van een tweeluik met een werk van de jonge Estse componist Pärt Uusberg. Photonen verheugt zich erop het eindelijk live voor u te kunnen zingen.

Programma:

William Byrd – Mis voor 4 stemmen

Josquin des Prez – Ave Maria Virgo serena

Jan Pieterszoon Sweelinck – Cantique de Siméon

Tweeluik Muusika-Oorsprong:
Pärt Uusberg – Muusika
Jeroen Spitteler – Oorsprong

Lasse Thoresen – Einige die Herzen deiner Diener

Jan Pzn Sweelinck – Psalm 42 – Ainsi qu’on oit le cerf bruire

Concertdata:

Zaterdag 26 juni 2021Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
2 concerten: aanvang 19.30 en 21.00 uur.

Zondag 27 juni 2021De Waalse Kerk, Walenpleintje 157-159, 1012 JZ Amsterdam
Onderdeel van de serie Couleur Vocale in de Waalse Kerk.
2 concerten: aanvang 15.00 en 16.30 uur.


November 2020:
Muzikaal Mozaïek – Picking up the Pieces

Geannuleerd

Ontwerp: Lisette Schenkels

Dit concert van november 2020 kon i.v.m. Covid-19 helaas geen doorgang vinden en is diverse keren uitgesteld/geannuleerd.


December 2019:
Een feest van carols en kerstliederen

Ontwerp: Seppie Groot

Op 21 december 2019 heeft Photonen een Kerstconcert uitgevoerd in de Waalse Kerk te Amsterdam. Er is muziek gezongen van onder meer Pärt, Victoria, Howells en Poulenc. De vermaarde organist David Jansen begeleidde het koor bij verschillende stukken. Dit concert was onderdeel van de concertserie Couleur Vocale van de Waalse Kerk.


November 2019: Vespers Rachmaninov


Ontwerp: Lisette Schenkels

Samen met het UVE bracht Photonen twee concerten met o.m. de Vespers van Sergej Rachmaninov.

Na de eerste uitvoering van de Vespers in 1915 was het enthousiasme van het publiek zo groot dat er onmiddellijk extra concerten werden ingelast. Met de Vespers creëerde Rachmaninov een klassiek meesterwerk voor koor in de vroege 20ste eeuw. Het is direct geïnspireerd op de lange gezongen nachtelijke paaswake van de orthodoxe liturgie die het opstandingsfeest inluidt. Rachmaninov gebruikte de hymnen en gezangen uit de Russische kerk maar creëerde ook vernieuwende klanken door het samenbrengen van muziek uit de oosterse en westerse traditie. Dit alles balde hij samen in een uur muziek die zowel monumentaal klinkt als verstild, zowel melancholisch als feestelijk.

De gecombineerde krachten van het Utrechts Vocaal Ensemble en van Photonen Vocaal Ensemble uit Amsterdam, beide o.l.v. Jeroen Spitteler, staan garant voor onvergetelijke uitvoeringen. Daarnaast zullen beide ensembles zich kort presenteren met een eigen afwisselend programma, met muziek van o.a. Pärt, Kreek, Holst en Duruflé.

Solisten: Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor)

Zaterdag 2 november 2019 – 20:15
Nicolaïkerk, Nicolaaskerkhof 8, 3512 XC Utrecht
(20 min. loopafstand van Utrecht CS)

Zondag 3 november 2019 – 15:30
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
(op loopafstand van Amsterdam CS)


Mei 2019: Regina!

Ontwerp: Grischa Runge

Photonen brengt met Regina! een programma met muziek rond Maria. Zij is de meest geportretteerde vrouw uit de kunstgeschiedenis. In talloze liederen wordt zij bezongen en toegezongen. Er zijn zo veel prachtige liederen voor en over haar geschreven, dat slechts een kleine selectie daaruit al een boeiende reis door de muziekgeschiedenis oplevert.  Het programma is deels a capella en deels met een hobosolist.

Het virtuoze Concerto per la beata Vergine (2000) van de Belg Vic Nees is het centrale stuk: drie minder bekende teksten zette Nees op muziek waarbij een bewegelijke hobosolo speels om het koor heen cirkelt en ons van het ene naar het andere deel leidt.
Het  serene Salve Regina van Poulenc wordt gecontrasteerd met het dansante Salve Regina / To the mothers in Brazil van Larsson/Eriksson. In dit laatste stuk worden de uitvoerders uitgenodigd om vrijelijk te improviseren met het muzikale materiaal. Ook daarin zal de hobo een rol spelen.

Tavener schreef met Mother of God, Here I Stand een klankicoon dat past bij de orthodoxe wereld waarbij hij aansluiting heeft gezocht. Jeroen Spitteler schreef The May Magnificat voor vrouwenkoor op een gedicht van Gerard Hopkins Manley (1844-1889).
Het Ave Maria van Victoria voor acht stemmen vormt met haar polyfone pracht een contrast met het contemplatieve Ave, Generosa van de middeleeuwse componiste en mystica Hildegard von Bingen. Met het Concert voor koor zijn we weer terug in de 20ste eeuw. Rachmaninov schreef het op twintigjarige leeftijd na een intensieve studie van vocale werken van zowel Oost als West. Zijn Concert voor koor, dat de lof van Maria zingt, werd uiteindelijk de opzet naar de beroemde Vespers.

Met een hobosolist in ons midden mag ook een ander fraai werkje niet onbreken: Ennio Morricones Gabriel’s oboe, de themasong uit de film The Mission.

Solist is de hoboïst Samuel Aguirre. Woensdag 8 mei werd Samuel geïnterviewd door de Concertzender voor het programma Concertzender Actueel.

 Samuel Agustín Aguirre (1993) studeert directie bij Jan Cober en hobo bij Marc Schaeferdiek en Ralph van Daal aan het Conservatorium Maastricht. Samuel is geboren in het Colombiaanse dorp Bolívar, waar hij als autodidact zijn muzikale talenten ontwikkelde. Daarna startte Samuel met zijn muzikale studie in Medellín, de hoofdstad van zijn provincie. In Colombia speelde hij in harmonie- en symfonieorkesten, met name het ‘Jeugd Philharmonisch Orkest van Medellin’ en de ‘Youth symphonic band of Medellín’. Met dit orkest, bestaande uit vooral kansarme jongeren, nam Samuel deel aan een Europese Tour met als hoogtepunt het Wereld Muziek Concours 2013 in Kerkrade. Daar is Samuel bij een gastfamilie terecht gekomen en is hij naar het conservatorium gegaan.

Sinds 2014 is hij hoboïst en hoboleraar bij de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile Eijsden, en dirigent van Les Jeunes de Sainte Cécile (Eijsden). Ook is hij sinds 2015 als hobodocent verbonden aan de muziekschool in Kerkrade. Sinds 2015 speelt Samuel Aguirre met het EU Jeugd Harmonieorkest. In 2016 heeft hij als solist met Philharmonie Zuid-Nederland vijf concerten verzorgd in Limburg en Brabant. In hetzelfde jaar werd Samuel uitgenodigd door het Symphony Orchestra of Antioquia (Colombia) om hobomasterclasses te geven.

Samuel kreeg in 2014 de Zuyd Excellence Scholarship-beurs voor zijn excellente muzikale prestaties en uitstekende motivatie. In juli 2017 ontving hij de WMC André RieuTalent Award vanwege zijn veelbelovende muzikale talenten.

Een korte documentaire over het bijzondere levensverhaal van Samuel Aguirre vindt u hier.

Concerten:
Vrijdag 17 mei 2019 – 20:15 uur – Pieterskerk
, Pieterskerkhof 3, Utrecht
Kaartverkoop concert Pieterskerk.

Zondag 19 mei 2019 – 15:15 uur – Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam
Kaartverkoop concert Dominicuskerk.

Toegang bij beide locaties:
Aan de zaal € 16 normaal / € 12 kortingstarief
Online € 15 normaal / € 10 kortingstarief
Kortingstarief geldt voor: CJP/student/U-pas/Stadspas groene stip

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.


November 2018:
Edge of Eternity / Zoom van de Eeuwigheid

Ontwerp: Grischa Runge

Midden in de herfst brengt Photonen met Edge of Eternity klanken die ons oor naar binnen doen richten. Muziek rondom Allerzielen, een van oorsprong katholiek gebruik, dat inmiddels ook in veel bredere kring mensen inspireert om overleden geliefden te herdenken. Ons concert zal er in ieder geval voor zorgen dat de ziel kan luisteren.

Als leidraad geldt de prachtige polyfonie van de zesstemmige requiemmis Officium Defunctorum uit 1603 van Tomás Luis de Victoria, afgewisseld met verrassende composities zoals het voor Photonen geschreven Fonés/Stemmen van Gustavo Trujillo op teksten van Willem Jan Otten en Kaváfis. Verder romantische koormuziek van Reger en Rheinberger en bijzondere, recentere werken zoals Again van David Lang en Stars van de Litouwse componist Ēriks Ešenvalds. In Stars worden de koorklanken begeleid door het geluid van watergestemde kristallen glazen.

Zaterdag 3 november 2018 – 20.15 u – Engelse Kerk, Begijnhof 48, 1012 WV Amsterdam
Zondag 4 november 2018 – 15.30 u – Buiksloterkerk, Buiksloterkerkpad 10, 1034 VZ Amsterdam-Noord

Dowload hier de flyer.

Woensdag 31 oktober 2018 was onze dirigent Jeroen Spitteler te beluisteren tijdens een kort interview over Edge of Eternity bij Concertzender Actueel.


April 2018: Songs from the New World

Ontwerp: Lisette Schenkels

Zondag 15 april 2018  / Utrecht, Oud-Katholieke Gertrudiskathedraal, Willemsplantsoen 2. 16:00 uur

Zaterdag 21 april 2018 / Amsterdam, Waalse Kerk, Walenpleintje 159. Aanvang 20:15 uur
Programma met pauze. Concert in het kader van de korenserie ‘Couleur Vocale’. Download hier de concertflyer.

PROGRAMMA
Even geen fake news…. Na een korte presentatie tijdens de openingsdag van de korenserie Couleur Vocale in de Waalse Kerk in februari 2018 wil Photonen u verder verrassen met klanken uit de Nieuwe Wereld. Werken van Copland en Samuel Barber maar ook van hedendaagse componisten die in de Verenigde Staten en hier furore maken.

Met Songs from the New World brengt Photonen Amerikaanse koormuziek uit zowel de 20ste als de huidige eeuw. Net als Europa kent Noord-Amerika een bruisende koortraditie, niet alleen in kerken en concertzalen maar ook zeker op colleges en universiteiten. In de laatste jaren hebben verschillende hedendaagse Amerikaanse componisten ook hier steeds meer het repertoire verrijkt. Eric Whitacre is daarvan een bekend voorbeeld. Van hem brengen we de minder bekende Three Flower songs, op teksten van Emily Dickinson, Federico García Lorca en de 17de eeuwse dichter Edmund Waller.

De in Noorwegen geboren maar al geruime tijd in de VS werkzame Ola Gjeilo schreef het levendige Unicornis Captivatur op een laatmiddeleeuwse tekst uit de Codex Engelbert, vol symboliek en fabeldieren.

Waar in onze streken vooral de oude muziek een belangrijke inspiratie levert, kijken in de VS componisten daarnaast naar populaire en lichte muziek. Stephen Paulus is daarvan een voorbeeld.

Een heel eigen inspiratiebron vormen natuurlijk de spirituals. Twee daarvan staan er op ons programma in een spannend arrangement voor kamerkoor door Ken Burton. Daarnaast klinkt I know Moon-rise, een speciaal voor dit concert door Jeroen Spitteler gearrangeerde versie voor bariton en koor (première) van de melancholische spiritual die bekend is als Lay this body down. Dezelfde spiritual inspireerde David Lang tot zijn compositie Oh Graveyard.

Uiteraard klinken in ons programma ook de grote meesters van de Amerikaanse koormuziek: Four Motets van Aaron Copland, die hij als jonge componist schreef in 1921, toen hij in Parijs studeerde bij Nadia Boulanger, vormen een hoogtepunt uit de koortraditie. Het relatief onbekende To be sung on the water van Samuel Barber is daarbij een prachtige, meditatieve aanvulling.

Aaron Copland (1900-1990); Four motets
   – Help us, O Lord  
   – Thou, O Jehovah, abideth forever
   – Have mercy on Us, O my Lord
   – Sing ye praises to our King

Samuel Barber (1910-1981): To be sung on the water

Ola Gjeilo (1978): Unicornis Captivatur

Ola Gjeilo: Northern Lights

Eric Whitacre (1970): Three Flower Songs
   – I hide myself
   – With a lily in your hand
   – Go, lovely rose

Stephen Paulus (1949-2014): The road home

Spirituals:

Jeroen Spitteler (1970): I know moon-rise (Lay this body down)  – Première

David Lang (1957): Oh Graveyard (Lay this body down)

Ken Burton (1970):  Steal away to Jesus

Ken Burton: Put on the armour of the Lord